Cirkeln

Igår såg jag äntligen filmen Cirkeln som jag varit sugen på att se väldigt länge nu. Jag har läst alla böcker och har precis börjat läsa första boken igen för jag ÄLSKAR verkligen den bokserien. Även om det handlar om mycket övernaturliga grejer så tycker jag att det hålls på en nivå som aldrig på något sätt blir töntigt eller överdrivet. Jag tycker språket är lättläst och jag tycker ju om när det handlar om personer i ens egen ålder. Känns som att man kan relatera till mycket. 
 
 
Hur som helst. Jag började se filmen i Örebro med Mattias, men var tvungen att stänga av då han inte förstod någonting och tyckte den sög. Jag kan hålla med om att den första halvtimmen var ganska seg. Det tog ett tag att komma in i handlingen liksom. Och för någon som inte läst böckerna var det omöjligt att förstå när de bara hoppar mellan huvudpersonerna hela tiden. Så när jag igår skulle se resten av filmen så hade mina förväntningar sjunkit ganska mycket. DOCK blev jag positivt överraskad måste jag säga. 
 
 
När jag första gången fick reda på att boken skulle bli filmatiserad så tänkte jag att nej, jag kommer aldrig kunna se den. Först på grund av att svenskar in my opinion inte brukar lyckas så bra med film alla gånger. Det finns vissa guldkorn som Millennium-serien till exempel, men jag var ändå tveksam. Och så hade jag ju såklart redan gjort upp i mitt huvud hur de såg ut och alla platser så bara en sådan sak var svår att släppa. Men som jag skrev, jag blev positivt överraskad. Jag tyckte filmen var riktigt bra faktiskt. Jag längtar redan tills de andra kommer ut, för jag antar att det ska göra film av de två andra böckerna också? 
 
 
Men jag kan iallafall verkligen rekommendera filmen om någon inte sett den än. Och framförallt, LÄS BÖCKERNA. Det är verkligen en av de bästa bokserierna, eller böckerna överhuvudtaget, som jag någonsin läst. Kan erkänna att första boken är liiite seg innan man sätter sig in i handlingen och får ordning på alla personer och namn osv. Men de blir bara bättre och bättre. Spänningen ökar för varje bok och de blir helt enkelt bara bättre. Ni kommer inte bli besvikna. Förutsatt att man kanske gillar den här typen av böcker såklart. Men läs dem. Bara gör det.
Publicerat i Livet