Mina sminkborstar

Dessa är från Real Techniques och vissa av dem är mina absoluta favoriter. Från vänster har vi:
  • Expert Face Brush som jag använder till foundation varje gång jag sminkar mig. Det är den bästa foundationborsten jag provat.
  • Sen har vi Deluxe Crease Brush som jag använder till att lägga mineralpuder under ögonen med, eller ibland highlighter på näsan och under ögonbrynet. 
  • Base Shadow Brush är bra till att sudda ut skuggor i globlinjen.
  • Brow Brush använder jag inte så mycket. Trycker den är alldeles för stor till brynen.
  • Shading Brush är bra till att lägga skugga i globlinjen och att sudda lite grann med, beroende på vad för skugga.
  • Accent Brush är bra under ögonen eller till att lägga highlighter i inre ögonvrån eller på amorbågen,
  • Fine Liner Brush använder jag inte heller så mycket. Helt enkelt för att jag inte använder eyeliner särskilt ofta. Kan hända att jag använder den till att lägga mascara mellan fransarna med på övre vattenlinjen.
Här kommer ett gäng från Åhléns. Alltså deras egna märke. Från vänster:
  • Blending Brush är för stor för globlinjen på mina ögon, men jag använder den till att shadea sidorna av näsan.
  • Eyeshadow Brush, helt enkelt till för att lägga ögonskugga. 
  • Powder Brush använder jag inte till så mycket annat än att borsta bort eventuell ögonskugga som ibland faller ner på kinderna under tiden man sminkar sig. 
  • Blush Brush använder jag till contour och bronzer. 
  • Foundation Brush använder jag inte alls. Förut använde jag bara sådana penslar till foundation, but no more.
  • Blending Brush 107 är en av de bästa borstarna till att sudda ut skuggor i globlinjen. 
  • På slutet har vi en liten pensel som namnet försvunnit på. Jag använder den till highlighter i ögonvrån eller amorbågen. Enstaka fall till att lägga ögonskugga under ögonen eller mindre partier på locket.
Next up är penslar från e.l.f.. Fem av dem är från deras studio line och de vita från deras basic line. Väldigt billiga allihopa och jag har använt dessa väldigt mycket.
  • Den stora fluffiga till vänster heter Complexion Brush och är väl till för puder. Jag använder den ibland om jag skulle vilja lägga puder med borste, men jag använder 9 av 10 gånger puderpuff istället. 
  • Stipple Brush har jag använt väldigt mycket. En period var det min favorit att lägga foundation med. Men jag som är all about the coverage när det kommer till foundation har insett att denna inte ger mig det jag vill ha. Vill man ha en lätt och naturlig bas är den suverän, men inte till täckande resultat.
  • Powder Brush var en gång också en favorit till foundation, och är egentligen fortfarande om det inte vore för att den börjat tappa väldigt mycket strån. När man applicerar foundation med den här borsten kan man likna det med när man målade med svampar när man var liten, om ni vet vad jag menar. Man "duttar" liksom mer än vad man målar så att säga. Blir sååå fint. 
  • Blush Brush tycker jag är alldeles för liten till rouge (som den enligt namnet är ämnad för), så jag använder den till highlighter på kindben, näsa, panna, haka. Perfekt storlek och form tycker jag.
  • Small Angled Brush har jag aldrig någonsin använt till eyeliner då den jag har har väldigt konstig form. Några strån pekar ut från sidorna och den ser inte jämnt skuren ut från början. Så den används endast till att lägga mascara mellan fransarna på övre vattenlinjen.
  • Blending Eye Brush har alldeles för mjuka strån och är för gles för att kunna sudda ögonskugga med. Så den här använder jag inte alls faktiskt. 
  • Eyelash & Brow Wand använder jag varje dag till att borsta mina ögonbryn med. Skulle gråta om den försvann. 
  • Smudge Brush är perfekt till att lägga ögonskugga under ögonen med, så det är precis vad jag använder den till. 
Här är några olika borstar från H&M. Man ser på utformningen att de är köpta med ganska stora mellanrum. Designen är ju något bättre till höger än vänster haha.
  • Först är iallafall den borsten jag använder till rouge, och som jag alltid använt till det. Tycker det är bra att den är ganska gles och fluffig så man inte får jättemycket produkt på en gång. Blir väldigt fin applicering, och man kan bygga upp färg enkelt.
  • Den guldiga är nog min allra första sminkborste. Är förmodligen köpt 2009 då jag började intressera mig av smink mer och mer. Nu (eller för längesen egentligen) har jag dock insett att den är väldigt dålig. Används på sin höjd till att lägga highlighter under brynet med. 
  • Den lilla smala borsten är också väldigt gammal, men jag använder den under ögonen till att sudda kajal eller lägga ögonskugga med.
  • Penseln i mitten har en borste i varje ände. Den sidan som råkar vara uppåt på bilden använder jag nästan aldrig. Det är den snedskurna änden som är anledningen till att jag ens köpt den. Används till brynen om jag fyller i dem med skugga.
  • Nu kommer vi till mina nyaste penslar från H&Ms nya sminkkollektion. Den största heter Large Shading Brush och jag har inte hunnit använda den jättemycket än. Men den funkar att lägga eller sudda ögonskugga med.
  • Medium Shading Brush är i stort sett exakt likadan som den tidigare fast mindre. Används på samma sätt som den större.
  • Crease Blending Brush används till precis det namnet antyder. Sudda skuggor i globlinjen. Älskar den.
Den här kommer från Tikei och är deras Ultimate Kabuki och jag använder den till mineralfoundation.
 
Här är massa random borstar. Några har jag fått i Glossybox och några har jag haft sen the very beginning av mitt sminkintresse.
  • Den lilla till höger jag har inte en blekaste aning om vart den kommer ifrån. Minns att jag hittade den i någon låda i badrummet när jag började intressera mig av smink och blev väl överlycklig att jag hittat en pensel typ. Men faktiskt så är det en av dem jag använt mest också. Har funkat perfekt till highlighter under brynet. Används fortfarande.
  • Penseln med massa mönster är av märket Teeez Trend Cosmetics och jag fick den i en Glossybox en gång. Tycker att den sticks lite så har inte använt den supermycket, men den är bra till att lägga eller sudda ögonskugga med.
  • Den med orangea strån kommer från Dollarstore och jag har nog använt den till concealer förut. Men jag använder inte det längre så den har inte så många användningsområden. 
  • Den här fluffiga saken är en av de bästa skuggborstarna jag ägt. En av de första och fortfarande en av de bästa. Tror jag betalade en tjuga på Dollarstore för den och den är a-ma-zing.
  • Likaså den mindre varianten med leopardmönster. Också ifrån Dollarstore, svinbillig och svinbra.
  • Sen syns det knappt att det är en liten snedskuren eyelinerpensel, men det är det. Använder den om jag någongång skulle använda eyeliner, till att markera fransraden eller till övre vattenlinjen för att lägga mascara mellan fransarna.
  • Nu kommer det en till dubbelsidig pensel med någon slags smudger i ena änden och en vanlig ögonskuggspensel i andra. Använder den till att lägga ögonskugga på locket. 
  • Nästa pensel kommer från Emite Makeup och har nummer L312. Jag har fått den i Glossybox och det är en läppensel. 
  • Och sist ut kommer ännu en läppensel som från början hade ett skaft man kunde ta lös och stoppa in penseldelen i. Fast den avtagbara delen försvann så nu är den kort. Används nästan aldrig.
Så, det var alla mina penslar. Trettionio stycken. Inte så många om man tänker på hur "länge" jag hållt på med smink ändå. Delar man antalet borstar på de åren jag hållt på så är det bara ca sex borstar per år. Sen har ju såklart vissa försvunnit och slängts också så det blir väl inte exakt. 
 
Men hoppas iallafall att ni gillade det här inlägget och kanske tycker det är roligt med lite annorlundare inlägg än bara mitt vanliga vardagsprat. Ha en fortsatt bra dag!