25 frågor om smink

När började du sminka dig?
I femman eller sexan tror jag. Men inte så mycket.

Hur lärde du dig att sminka?
Övning ger färdighet. Men jag har lärt mig mycket från Youtube och bloggar.
 
Vad för smink brukar du ha till vardags?
Mineralfoundation, ögonbrynspenna, mascara, ljus kajal på vattenlinjen, lite solpuder och rouge.
Favoritmärke när det kommer till smink?
Jag gillar olika märken för olika produkter, men ett märke sådär spontant som jag använt mycket är väl IsaDora eller Maybelline.
 
Favoritsminkborste? 
Dum fråga. Beror ju också på vilket användningsområde man pratar om. Men Expert Face Brush från Real Techniques är en av de bästa jag vet.
Gillar du att bära foundation?
Oui, gillar inte att sminka mig utan. Känns inte färdigt liksom.

Läppstift, läppglans eller läpppenna? 
Läppenna tror jag. För att man slipper bättra på hela tiden.

Gillar du att ha lösögonfransar på dig?
Jaaa det är så fint. Men oftast så rinner mina ögon så mycket av ögonfranslim så jag använder det inte så ofta. Bara när jag ska på fest eller så. Kan rekommendera Eyelures lösfransar, älskar dem.

Favoritögonskuggsfärg?
Beror på om det gäller vardag eller fest. Till vardags får det väl bli brun och kväll mörklila eller vinröd. 
 
Gillar du att ha på dig bronzer?
Nja, ibland. Jag är så himla blek så jag har aldrig hittat något som passat särskilt bra till min hudton. Men efter att jag köpte IsaDoras Face Sculptor har jag använt det mer. 
Favoritmascara?
Benefit They're Real mascaran. Hatar att den är så dyr bara. Fick en liten variant i en Glossybox och älskade den, dock tog den ju slut fort. Men annars har jag väldigt svårt att hitta bra mascaror. Eller som passar mina konstiga ögonfransar snarare. Men Maybellines The Falsies Volume Express har varit en favorit faktiskt. 

Var förvarar du ditt smink?
I en låda från IKEA som heter GODMORGON som jag för tillfället har framme på en byrå. Planen är att så småningom ha lådan i en låda i byrån.
Favoritsminkblogg?
Linda Hallberg alla dagar i veckan. Hon är den makeup-artist jag följt allra längst. Men har även hittat Helen Torsgården nyligen som jag också gillar. 

Brukar du ha på dig rouge?
Japp, det behövs till mitt bleka face.

Brukar du inspireras av kändisars smink?
Tja... Inte kanske så att jag sminkar mig efter en hel look, men inspireras kan jag absolut göra och till exempel ta delar utav en makeup, såsom ögonskugga eller läppar.
 
Favorit ögonskuggsprimer?
NYX HD eyeshadow base. Så bra.
Favorit make-up artist?
Snackar vi svenska eller internationella? Svensk är iallafall Linda Hallberg, brittisk Tanya Burr och amerikansk Michelle Phan.

Vilken är din favorit sminkning på natten?
Antar att frågan syftar på när jag ska ut. Då är det full face of makeup. Med heltäckande bas, mycket kindben, bra ögonbryn, någon form av sotning, mycket fransar och oftast ganska neutrala läppar.

Favorit concealer?
Använder aldrig concealer, men är faktiskt sugen på att köpa en. Någon som har tips på bra concealer att ha under ögonen som ljusar upp och ger lyster?
 
Favorit läppglans?
Åh, använder aldrig läppglans. Försvarets Hudsalva is my best friend, och sitter inte det på läpparna är det snarare läppenna eller läppstift än glans. Men kan väl nämna ett fint som heter Golden Ginger från Makiash som jag brukar ha om jag väl ska ha. 
Gillar du flytande eyeliner?
Använder inte eyeliner heller så ofta pga att jag aldrig hittat någon som sitter tillräckligt bra. Tydligen har jag oljiga ögonlock (trots massa puder) vilket gör så att eyelinern hamnar som ett streck på locket. Plus att mina ögon tenderar att rinna i yttre ögonvrån och gör så att eyelinern försvinner. Så svaret är väl nej. Föredrar gel eller felt-tip eyeliners om jag nångång ska använda det.
 
Var köper du ditt smink? 
Olika. Men Åhléns, H&M eller på nätet oftast.

Favorit primer till ansiktet?
NYX Angel Veil. Ni måste testa den om ni inte redan gjort det. Bästa primern jag provat.
Använder du smink varje dag?
Nope. I wish though. Tycker att det är så pass roligt att sminka mig så skulle helst göra det varje dag men går jag bara hemma så känns det onödigt.

Favoritpuder?
Har tre favoriter. Ett kompaktpuder från IsaDora som heter Velvet Touch Compact Powder som jag använt jämt, tycker att det är så himla bra. Plus att det finns i transparent färg. Vilket är ett win för en blekfis som jag. Mitt andra favorit är Make Up Stores löspuder i färgen Milk. Man blir sååå len i ansiktet av det. Det tredje är ett mineralpuder från Tikei som också finns i såå många nyanser. Använder det om jag inte orkar ha flytande foundation.